Als ondernemer kom je regelmatig voor diverse uitdagingen te staan. De mooiste uitdaging waar ondernemer voor kan komen te staan, is een flinke groei. Hoe fijn het ook is dat de verkoopcijfers stijgende trend laten zien en de jaarcijfers doorgaans niet rood zijn, brengt het toch vaak uiteenlopende uitdagingen met zich mee. Op het moment dat u als ondernemer te maken krijgt met een flinke groei dan komt u op een gegeven moment op een punt dat u uw klanten niet meer zelf te woord kan staan. Op dit moment is het belangrijk dat u andere mensen inschakelt om het contact met uw klanten zo zorgvuldig mogelijk af te handelen. In dit artikel bekijken we de diverse opties die u heeft en helpen we u op weg.
Analyseer uw klanttype
De eerste stap in het bepalen wat voor soort klantenservice u uw klanten wilt bieden is te bepalen wat voor soort klanten u heeft. Een organisatie met voornamelijk zakelijke klanten vergt een totaal ander type van klantenservice dan een organisatie die zich richt op bijvoorbeeld middelbare scholieren. U weet als ondernemer als geen ander wat voor soort klant u bedient. Toch is het goed om hier goed bij stil te staan zodat u op het moment dat u ervoor kiest om de klantenservice bij anderen neer te leggen, u dit zo goed mogelijk kan doen. Het kan nodig zijn om hierover in gesprek te gaan met experts die ervaring hebben met het uitbesteden van bijvoorbeeld een telefoonservice. Desalniettemin vergt het van u ook enige inspanning om ervoor te zorgen dat u In de toekomst minder zwaar belast wordt met het bedienen van uw klanten.
Zoek goede partners
U kunt ervoor kiezen om iemand in dienst te nemen om de contacten met uw klanten af te handelen. Dit is een flink proces dat kan lonen op het moment dat u hier de tijd voor kan vrijmaken. U kunt daarentegen ook de samenwerking aangaan met bijvoorbeeld een telefoon beantwoord dienst. Zij staan dan zeven dagen In de week uw klanten te woord, ook op momenten dat u zelf niet beschikbaar bent. Dit brengt natuurlijk veel voordelen met zich mee maar het is belangrijk dat u goed te rade gaat wat deze dienst precies voor u kan betekenen zodat zij hun diensten zo goed mogelijk voor u kunnen inzetten. Welke optie u ook kiest, personeel of andersoortige partner, zorg ervoor dat u zelf altijd de regie houdt over het klantcontact.